Sunday, February 20, 2011

Rahsia solat 5 waktu



Assalamualaikum..
pa khabar ? aku kt sini sihat2 je..hehe..
arap korng smua pun sihat2 gak k..




hampir sebulan menyepikan diri..skung aku rasa cm terpanggil tuk share something ngan korang..something?? wah,suspen ni..hehe..
mmg suspen pun..ari ni aku nk share ngan korang ttg rahsia solat 5 waktu yang kita sebagai umat ISLAM wajib lakukannya..




jom kita mulakan dgn solat




Subuh : Manusia yang pertama yang menunaikan solat subuh ialah Nabi Adam a.s.. Baginda dikeluarkan dari syurga pada waktu malam yang gelap gelita.Apabila terbit fajar..baginda melihat cahaya sedikit,maka kurang la sedikit rsa ketakutan krana gelapnya malam..lalu baginda menunaikan solat dua rakaat..
rakaat pertama kerana bersyukur gelap gelita malam sudah tiada.
rakaat kedua kerana bersyukur pagi hari menjelma..




Zohor : Nabi Ibrahim a.s. adalah manusia yg pertama menunaikan solat Zohor.Peristiwa ini berlaku ketika Nabi Ibrahim ingin menyembelih anaknya,Nabi Ismail a.s. .Ketika ALLAH gantikan Nabi Ismail dgn kibash,sbb itulah Nabi Ibrahim menunaikan solat 4 rakaat.




Asar : Manusia pertama yg menunaikan solat Asar ialah Nabi Yunus a.s..
Baginda menunaikan solat Asar ketika baginda dikeluarkan daripada perut ikan Nun.




Maghrib : Nabi Isa adalah manusia yg pertama menunaikan solat Maghrib.Peristiwa ini berlaku ketika Allah selamatkan baginda daripada kaumnya..




Isyak : Manusia yang pertama yg menunaikan solat isyak ialah Nabi Musa a.s.. ketika baginda keluar dripad tersesat dripada tmpat madyan..






Subhanaallah begitu hebat sejarah Solat kita ni kan..kesemua solat yg kta lakukan sekarang ni telah dilakukan oleh para nabi-nabi yg terdahulu. Yang kemudian kita warisi sehingga hari ni..tk mustahil lah bahawa solat ni merupakan perkara yg penting yg wajib kta lakukan sbagai seorng Muslim..




oleh itu , marilah teman2 ku,ayuh kita menjaga solat kita, dan sering mngajak kwan2 kita yg lain yg mungkin tidak solat kearah mardhatillah yakni redha ALLAH..semoga usaha kita yg sedikit ini mndpt blasan di akhirat kelak insyaallah..




* siapa yang menunaikan solat, dia mendirikan agama.
siapa yang tidak menunaikan solat,dia meruntuhkan agama. *
Sesungguhnya, HINA lah org yg meninggalkan solat..


Siapa yang tidak solat,seperti memutuskan hubungan dengan para Nabi dan Malaikat. kerana solat merupakan amalan para malaikat dan para Nabi kita.




Kisah manusia pertama yg menunaikan solat Subuh,Zohor,Asar,Maghrib dan Isyak itu dipetik daripada kitab Mun yatul Musollin.


Alhamdulillah..cukuplah sekadar ni k..t da kisah2 yg nk dikongsi, aku tulis kt sini k...thankz kpada yg sudi membaca artikel ana yag tk sberapa ni..Allahuyubarikfikum..insyaallah..



semoga artikel kali ini membantu kita semua tuk mencapai taraf khusyuk ketika mengerjakan solat,insyaallah..
k..jumpa lagi di lain waktu..Assalamualaikum..




*p/s : klu da pa2 yg nk share ngan ana,komen la kt blog ana k... :).. smile always... (^_^)














No comments:

Award !!

http://kasihkuhanyauntukislam.blogspot.com/" target="_blank">