Monday, April 4, 2011

Kerana Ikhlas.

Assalamualaikum buat pembca blog ana ni.. :)


alhamdulillah,result Spm pun sudah diterima,

slps ini merancng pula tuk ke institusi yng mna,

Harap2 buat keputusan yg terbaik tuk abah dan mama,

agar kemudian hari tidak merana..


wah!! berpantun lak..terer tak..hehe.. hentam kromo je tu.. tk pa la..

result yg dpt merupakan ujian tuk kita semua :


Allah bgi kejayaan kepada kita tuk mguji kita sama ada kita still ngan Nya atau kita asyik diulit dgn nikmat dunia semata-mata..


manakala jika Allah membri kegagalan kpda kita :


Allah bg kegagalan kepada kita tuk menguji kita smada kita akan menyalahkan Nya atas sbb kegagalan kita atau kita reda ja ngan apa yg kita peroleh..


setiap kejayaan dan kegagalan kita adalah ujian untuk kita shaja,ttpi org yg disekeliling kita juga..terutamanya,ibu bapa kita , adik,kakak, abng kita jiran serta saudara mara kita...cuba perhatikan keadaan sekeliling kita,

ada yang bangga anak dia berjaya,sehingga lupa siapa yg memberi kejayaan kepada anaknya, bahkan,sering membangga2kan usaha anak2 mereka yg menyebabkan anak2 mereka berjaya..padahal , yg bagi kejayaan itu adalah Allah , usha kita hanya sedikit,ttpi dengan izin ALLAH kita dpt peroleh kejyaan yg diinginkan..


begitu juga dgn kegagalan yg diperoleh oleh kita..jika kita menerimanya dgn reda,alhamdulillah.. jika kita menyalahkan Allah sbb kegagalan kita,itu bahaya..


kita juga perlu sdr apa yg brlaku kepada kita adalah yg terbaik untuk kita..so konklusinya,kita peru reda dgn apa yg kita dapat..insyaallah,hati kita kan lebih tenang dan mensyukuri nikmat yg diberikan oleh YANG MAHA ESA...


oklah, kali ini ana nk kongsikan satu kisah yg berlaku kpada Saidina Ali dan isterinya,Fatimah.


Pada suatu hari,ketika Fatimah sdng mengandung lalubeliau mngidamkan tuk memkan buah epal..beliau menyuruh suaminya,Saidina Ali tuk membeli buah epal..pada ketika itu mereka tidak mempunyai wang.lalu dicari,da la sedikit wang tuk membeli epal tersebut.. Saidina Ali segera pergi membeli epal itu,beliau beli sebiji buah epal..dlm perjalan pulang,baginda berjumpa dgn seorng pengemis,lalu pengemis itu bertny kpd Saidina Ali..


" wahai Ali,apa yg ada didalam genggaman kamu itu?


Saidina Ali rasa bersalah hendak beri tahu atau tidak sbb buah epal itu ahnya ada satu ja tuk isterinya yg sdng mengidam itu..


pengemis itu berkata lagi,


"wahai Ali,aku sudah tujuh hari tak makn,tolong la berikan epal itu kpada aku "


saidina Ali berfikir : pengemis ini memerlukan epal ini berbanding isterinya,kerana dia tidak makan selama tujuh hari..


tanpa berfikir panjang,saidina Ali berikan epal itu kepada pengemis itu..kemudian meneruskan perjalanannya pulang kerumah.dlm perjalanan pulang,beliau berfikir bgaimana hendak membri tahu isterinya mengenai epal itu..


Pada masa yg sama da seorng dtng bertemu dgan rasulullah :


"Wahai rasulullah,ni aku bawakan 10 biji epal untuk disedekahkan kepada mu"


Rasulullah tidak menerima sedekah ttpi menerimah hadiah atau hibbah..lalu baginda menyuruh orng itu memberi sedekahnya kepada Saidina Ali dan Fatimah kerana mereka tidak kaya..


lalu orng tersebut segera pergi ke rumah Saidina Ali,pada waktu itu Fatimah ada dirumah..kemudian orng tersebut memberi sedekahnya kepada Fatimah,Fatimah menrima pemberian tersebut dgn menyangka bahawa buah2 epal itu pemberian drpd Saidina Ali .. beliau menyangka Saidina Ali menyuruh org itu menghantrkan buah epal itu kepadanya,sdng kan org tersebut mngatakan itu adalah sedekah drpdanya..dengan perasaan gembiranya,beliau memakan epal itu..


setelah beberapa ketika,Saidina Ali pun tiba dirumah,wajahnya risau hendak memberitahu Fatimah tentang peristiwa yg berlaku padanya..apabila beliau masuk kerumah,beliau melihat Fatimah sedang asyik memkan epal2 itu..beliau menjdi hairan..


Fatimah segera menyapa suaminya,lalu berkta kepada suaminya terima kasih kerana mebeli buah epal yg begitu bnyk kpd nya..Saidina Ali bertambah hairan..lalu menerangkan kepada Fatimah ttng apa yg berlaku kpdnya sms dlm perjalanan pulang..dan memberi tahu kepada faimah bahawa buah epal itu drpdnya..maka,Saidina Ali berkata mungkin dgn keikhlasannya memberi sebiji buah epal kepada pengemis itu,Allah membyarnya dengan 10 bji epal kepada Fatimah..


Subhanaallah,itulah kehebatan org yg bersifat ikhlas dlm kehidupannya..

Kisah Saidina Ali ini wajar di jadikan contoh kepada kta semua agar mengamalkan sifat ikhlas dlm setiap pekerjaan kita..


waallahua'alam.smoga kisah kali ini membri pengajaan buat kita semua insyaallah (^_^)

kita jumpa lain kali yer..t bwa cite lain lak..k..smga sukses dgn keja korang,jgn lupa wat keja kerana ALLAH,ikhlas kerana Allah,insyaallah kita akan berjaya kelak..


k.jumpa lgi..Assalamualaikum....






No comments:

Award !!

http://kasihkuhanyauntukislam.blogspot.com/" target="_blank">